مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46204 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:46

چرا علت العلل بايد واجب الوجود باشد و اگر ممكن باشد چه اشكالي پيش خواهد آمد و چه اشكالي دارد كه علة العلل شامل دوجزء باشد كه با هم تركيب شده و با هم اين جهان را بوجود آورده باشند؟
خداوند كه هستي بخش نسبت بهمه موجودات است بايد واجب الوجود باشد زيرا اگر ممكن باشد هستي او از خودش و عين ذاتش نيست ناگزير بايد هستي را از ديگري - گرفته باشد چون ممكن بدون اينكه هستي از ديگري گرفته باشد امكان وجود ندارد. و واجب الوجود است كه هستي عين ذات او است.
و اگر فرض كنيم كه خداوند مركب است و داراي دو جزء مي باشد باز هريك از دوجزء به يكديگر محتاج هستند و احتياج لازمه اش ممكن بودن است و اگر ممكن شد باز نياز به هستي بخش دارد بنابراين خداوند بايد ذاتي باشد عين هستي و عين تمام صفات كمال و تركيب و نقص و عجز و نياز در ذاتش راه نداشته باشد.

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ96ـ
E

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.